Voor de liefhebbers - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Nikki Fuhren - WaarBenJij.nu Voor de liefhebbers - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Nikki Fuhren - WaarBenJij.nu

Voor de liefhebbers

Blijf op de hoogte en volg Nikki

18 Juni 2014 | Curaçao, Curaçao

Zoals ik in mijn vorige verslag heb geschreven, dit keer een verslag over stage in Curacao. Ik zal bij het begin beginnen.

Ik loop stage (zoals jullie weten) op de Dr. Albertschweitzer school in Curacao. En zit in groepje 2 waar 29 kinderen in zitten. Ja veel zou je zeggen, dat dacht ik ook, maar wat een lieverdjes zijn het toch!
Er is een rooster in de klas, hier staat in wat er per dag geven wordt, zoals: rekenen, taal, handvaardigheid, gym, hoekenwerk etc. Oh ja, om kwart voor zeven moeten wij aanwezig zijn op stage, dan kun je nog zaken in de klas doen of in het kantoor met arco zitten. Iedere dag hebben juffen pleindienst, dan moet je bij de poort gaan staan en alle ouders goedemorgen of bon dia zeggen. Geweldig leuk vind ik dit!! Om kwart over zeven gaat de bel en beginnen de lessen. Rond 9/10 hebben de kinderen een halfuur eetpauze en gaan erna een uur naar buiten. Om kwart over twaalf gaan de poorten weer open en kunnen de ouders hun kind ophalen bij de klas.
Mijn mentor is een Antilliaanse, een echte vrouw van hier, en een super leuke mentor! Ze is pas 31 jaar jong en heeft net een baby'tje gekregen.

Regels in de klas:
- Als je naar de toilet gaat, moet je een ketting om (jongens/meisjes). Is de ketting weg.... helaas wachten.
Ook bij het buitenspelen gaan de kinderen eerst naar binnen om de ketting te halen en gaan dan pas naar het toilet.
- Water drinken mogen de kinderen als ze er naar vragen. Omdat het zo warm is, zijn er waterfonteintjes op het schoolplein waar de kinderen lekker koud water kunnen nuttigen. Waar ik wel goed op let, is dat kinderen het vaak na het buitenspelen of gymmen nog vragen terwijl ze toen al hadden gedronken. Nee is het antwoord dan dus....
- Netjes praten met elkaar en met elkaar omgaan. Dit vindt ik een hele belangrijke regel! De kinderen houden zich hier ook echt aan, en als het een keertje mis gaat, dan krijgen ze meteen straf. Respect hebben ze hier voor elkaar, dat is zeker te merken.
- Als de bel in de ochtend gaat, dan gaan de kinderen in rijen staan (jongens/meisjes) en dan geven ze een hand aan de juf en zeggen goedemorgen of bon dia. Dit vind ik zooo goed en fijn, zo kun je ieder kind groeten en weten ze wie de juf is (die bepaalt).
Aan het eind van de dag (als de poorten open gaan) dan komen de ouders hun kind ophalen, de kinderen geven de juf dan weer een handje en zeggen tot morgen.
- Iedere dag in de kring bidden en liedjes zingen. Bidden wordt ook tijdens het eten gedaan. Ze danken god voor deze mooie dag en bidden voor de zieken en hun papa en mama dat ze veilig naar hun werk kunnen gaan. Ik vind dit fascinerend om te zien, de kinderen denken hier dan echt over na en bidden voor anderen. Respect...

Dan de straffen:
- Als je straf krijgt dan moet je of bij de deur gaan staan, buiten staan of voorin de klas zitten. De kinderen moeten dan uitrusten en nadenken over wat ze hebben gedaan. Na de straf moeten ze vertellen waarom ze straf hadden en zeggen het niet meer te doen.

Beloningen:
- Als de kinderen iets goeds doen dan mogen ze als 1e de tas pakken om te eten en te drinken, als 1e in de rij gaan staan, als eerste kiezen of ze krijgen een mooie sticker.

We werken in de klas met de methode Trampoline, Schatkist, Kijkbijbel en Pennenstreken. Veel hieruit wordt niet gedaan, soms een aantal verhalen of oefeningen. Vaak moet je zelf lessen en werkjes bedenken.
Iedere ochtend beginnen we met het bidden, liedjes zingen, hulpjes kiezen (jongen en meisje) en daarna de kalender. Er wordt dan opgehangen wat de datum van die dag is en de kinderen moeten dit benoemen.
De kinderen zitten vaak vanaf half 8 tot 9/half 10 in de kring. Ik vind dit persoonlijk erg lang, maar mijn mentor doet dit zo. Ze werkt maar één keer per dag in de hoeken. Als er gym is, dan is de kringtijd korter.
De kinderen kunnen dit heel goed, dit is mij opgevallen. Hun aandacht is er goed bij en ze weten dat we verschillende dingen gaan doen. Ze verheugen zich ook iedere dag op het werken in de hoeken. Deze hoeken bestaan uit: poppenhoek, bouwhoek, kasten en dan zijn er soms werkjes met de juf, kralenplank, schrijfoefeningen en hinkelbaan buiten. De kinderen hebben allemaal een naamkaartje (papier) met daarop hokjes en ze zetten een gekleurd kruisje in het hokje als ze iets gekozen hebben. Het planbord (van papier zelf gemaakt, tekeningetjes) hangt voorin de klas op het prikbord. De kinderen zetten hun naam bij het plaatje en gekleurde blaadje. Vaak staat er bij hoeveel kinderen er bij dit werkje mogen.
De groepen in de klas zijn gekenmerkt door gekleurde blokken (geel, blauw, rood, groen, oranje). Zo kunnen wij de kleur van de groep noemen om ze te waarschuwen/belonen.
Bij het eten bidden de kinderen voor zichzelf en pakken ze een handdoekje uit hun tas, hierop zetten ze hun spullen. Zo wordt er niet geknoeid op de tafels en hou je alles mooi schoon.

Ik heb de eerste week op donderdag meteen de hele dag gedraaid, mijn mentor was ziek, maar had gelukkig een planning. Ik wist goed wat ik moest doen.
Vanaf de tweede week heb ik zelf de planningen gemaakt en iedere dag les gegeven. Dit is een hele goede voorbereiding voor mijn LIO-stage volgend jaar. Ik zal kort een aantal lessen opsommen, zodat jullie een beeld krijgen van wat ik doe.

Kringactiviteiten:
- Rekenen --> spullen pakken en aanwijzen (spel), uitvoeren van verbale opdrachten ahv begrippen, groepjes van blokken maken, jongens tegen de meisjes met dobbelstenen en rijen van blokken, handen onder een doek en vingers raden, een rups maken met cirkels (spel).
- Taal --> boeken voorlezen, rijmen, lettergrepen samenvoegen tot een woord en met blokken laten zien, klankspel, auditieve oefeningen (welk woord 2x in woordenreeks), auditieve analyse (hetzelfde woord herkennen in twee zinnen), auditieve discriminatie (langste woord, eerste woord, middelste woord, laatste woord, eerste letter, dezelfde letter horen in serie woorden), auditief taalbegrip (zin langer maken, raadseltjes).
- Drama --> cadeautje doen alsof (in groepjes), gevoelens uiten
- Muziek --> zingen, muziek maken met instrumenten, klappen, ritme

Hoekenwerk:
-Schrijfoefeningen
-Rijmen met kaartjes en werkblad
-Letterkwartet
-Vaderdagcadeau knutselen
-Eend knutselen
-WK slinger maken

Handvaardigheid: tulpen vouwen, familie tekenen, WK tekening

Gym: tijgerjacht, monstertikken, jongens en meisjes om gymzaal rennen, bal overgooien, schipper mag ik overvaren, vos kom ui je hol, octopustikkertje, tweetallen nadoen, ongelukstikkertje, wc tikkertje, gespreide benen tikkertje, tegengestelde tweetallen, bal doorgeven, estafette, voetballen, circuit

Georganiseerde activiteiten:
-Poppenspel (scenario gemaakt, spellen op speelplaats bedacht)
-Twee sportdagen (onderbouw en bovenbouw, spellen mee bedacht en groepje begeleid)
-Varia Show (schoolfeest) georganiseerd, podium geknutseld en op de avond ballonnen maken, armbandkraampje en schminken.

Sharon en ik hebben ook een gesprek met de IB'er gehad van de school. Uit het gesprek kwamen de volgende dingen naar voren:
-Geen missie en visie (wordt nu pas aan gewerkt)
-Zorgplan hebben ze wel, maar wordt niet gebruikt in de praktijk
-Veel kinderen worden toegelaten op de school, NL school is een belangrijk icoon in de maatschappij
-Toelatingen als je lid van VPCO bent, lotingen, vriendjes met bestuur
-Ouderparticipatie is heel slecht, ouders zijn lastig in de ogen van de leerkracht (nu veel verandert)
-Als er iets met je kind is, moet dit allemaal via de huisarts
-Problemen in omgeving --> Mac Donalds, parkeren, kinderen te laat ophalen, criminaliteit, onderhoud schoolgebouw

Nou na dit lange, maar kort opgesomde verslag hoop ik dat de liefhebbers een beter beeld hebben van mijn stage en de school/klas waar ik stageloop. Ik heb nog maar zes stagedagen te gaan, wat ik erg jammer vind :(
Aan het eind van de week zal ik weer een verslag over mijn leuke en boeiende bezigheden/na-stage-tijd, off hoe je het ook wilt noemen, schrijven en publiceren op waarbenjij.nu

Voor nu zeg ik tot ziens oftewel ayo !

  • 18 Juni 2014 - 10:57

    Ria:

    Ha Nikki,
    Leuk en interessant om te lezen wat je overdag grotendeels 'van de Curaçaose straat houdt/heeft gehouden' (LOL).
    Als je nog maar zes dagen te werken hebt, zal het vermoedelijk wel wennen zijn als je na de vakantie weer 'regulier' gaat werken. Terug uit de tropen is sowieso wennen! Geniet van de resterende tijd overzee, een fijne vakantie nadien en nog bedankt voor jouw kaartje, dat was een leuke verrassing (ook voor oma)!
    Groetjes, Ria

  • 18 Juni 2014 - 12:16

    Jos Gielkens:

    Leuk dat je mij in de tekst hebt genoemd! Ik ben die liefhebber die dit heel graag leest! Want naast heel veel plezier hebben is het natuurlijk ook zaal om veel te leren! En als ik zie wat jij daar allemaal hebt opgestoken en welke ervaringen jij hebt opgedaan, dan denk ik dat deze stage in meerdere opzichten nu al geslaagd is.......

  • 18 Juni 2014 - 17:55

    Ellen:

    O..ik dacht dat jos genoemd werd bij knutselen voor vaderdag. Ben benieuwd wat jullie voor jos gemaakt hebben. Als jos goed had opgelet,stonden al je stage activiteiten allang vermeld in je vorige verslagen. Ik denk dat je je volgende stage gewoon kan overslaan en meteen aan het werk kunt. Het is je op het lijf geschreven. En pas die leuke en goede activiteiten dan ook maar hier toe , zoals het goededag zeggen en respectvol met elkaar omgaan en het bidden ..daar kunnen we hier nog wat van leren. Dan hoeven we al die pestprotocollen hier niet meer te verzinnen en toe te passen, op naar je laatste dagen..

  • 19 Juni 2014 - 00:16

    Ine:

    Poe, wat is het daar prima georganiseerd! Vooral dat respect aanleren spreekt me erg aan maar ook de leuke gevarieerde lesplanning! Als de kinderen discipline tonen en afwisselend toch leuke dingen mogen doen is het voor de leerkracht veel leuker en ontspannener dan hier, althans ik had regelmatig ordeproblemen (ok, pubers, vanaf de hogeschooljaren gelukkig niet meer). En gemotiveerde leerkrachten straalt weer af op de kinderen zodat je eens een opwaartse cirkel krijgt. Klinkt allemaal heel prettig, ik kan me voorstellen dat je er niet meer wegwilt! John gaf 5 jaar les in Suriname en die leuke herinneringen dateren van 1978 tot 1983 en zijn nog steeds heel sterk. Hij komt er nog vaak op terug en hij wil zeker nog eens teruggaan (vakantie, hoewel als het aan hem ligt zou hij nog voor de klas gaan staan ook hoewel hij al een paar jaar met pensioen is :)).
    Ik lees je verslag met veel plezier, je enthousiasme straalt er vanaf. Niets is belangrijker dan een leuke baan hebben! Als je met plezier naar je werk gaat sta je met plezier op en vooral met dat laatste heb ik altijd veel moeite :)
    Ik heb gelukkig niets te klagen, ik heb zelf 30 jaar heel prettig in het onderwijs gewerkt. Waar ik wel moeite heb is om te lezen hoe goed ze in andere landen met respect om kunnen gaan en wij dat hier in NL niet kunnen kopieren :( Het zou heel veel toekomstige ellende voorkomen, van pesten (al dan niet via internet) tot een betere houding van volwassenen tov elkaar. Jammer, het klinkt oubollig maar probeer hun voorbeeld daar hier over te brengen in je baan in NL. Ik kan me geen enkele schoolleiding voorstellen die dat niet graag op die manier laat uitvoeren, ik wens je heel heel veel succes daarmee zodat je ook hier een prettige werksfeer vindt. Maar eigenlijk hoop ik voor jou..... echt.... dat je ter plekke een baan kunt vinden (mijn eerste stageplek eindigde in een gewoon contract, heel leuk!). Als je mijn ervaring deelt blijft je eerste stageplek de leukste, dat enthousiasme is later moeilijk vast te houden in een langdurigere baan. Het was ook mijn leukste werkplek van allemaal maar dat kwam niet omdat het verlengde stage werd (tot werkcontract) maar omdat het ook daar een internationale school betrof waar de kinderen met meer discipline en respecpt binnenkwamen dan de vergelijkbare leeftijdsgroep in NL. Dan kun je veel meer jezelf blijven als juf en je meer concentreren op lesgeven en leuke afleidingen verzinnen! Sorry voor de veel te lange reactie, ik heb genoten van je verslag en dat bracht veel herinneringen naar boven. Geniet ervan! Liefs, ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Nikki

Actief sinds 14 April 2014
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 11841

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 10 Juli 2014

stage in CURACAO

Landen bezocht: