Bon tardi / Goedemiddag - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Nikki Fuhren - WaarBenJij.nu Bon tardi / Goedemiddag - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Nikki Fuhren - WaarBenJij.nu

Bon tardi / Goedemiddag

Blijf op de hoogte en volg Nikki

09 Mei 2014 | Curaçao, Curaçao

Hallo daar ben ik weer !

Zaterdag zijn Sharon en ik naar Marco Borsato gegaan. Hij had een openlucht concert op Curacao, op de kleine Werf. Prachtig was dit, een hele mooie belevenis. We hadden alleen pijn aan onze voetjes van het lange staan (vanaf half 7 tot half 1 gestaan, auwa), maar dat was het tienduizend dubbel waard. Zondag was onze laatste vakantiedag en hebben we lekker bij Saint Tropez aan het zwembad gelegen, een lekkere lunch erbij en in de avond een barbecue bij ons huisje.. kortom een heerlijke laatste dag!

Maar na bijna twee weekjes vakantie te hebben gehad is de stagetijd weer begonnen. Op maandagochtend om kwart voor 6 ging de wekker, het enige wat ik dacht was 'vroeeeeeeeg'. Het was maar vijf minuten rijden naar de stageschool Dr. Albert Schweitzer. De school is erg groot (vier groepen 3 & 8 en drie groepen van alle andere, 20 groepen in totaal) en Sharon en ik wisten niet waar we naartoe moesten of wie onze stagebegeleidster was. We zijn uiteindelijk geholpen naar de lerarenkamer en hebben daar gewacht. Na een kort handje en 'welkom' werden we achter gelaten. Gelukkig hielp de IB'er mij naar de andere locatie, waar zeven kleuterklassen zitten, en naar de juiste leerkracht (mijn mentor, juf Dayanara). Eenmaal aangekomen was mijn mentor verbaasd dat er nog een stagiaire zou komen. Ze hadden haar gezegd dat er niemand meer zou komen.. EN BEDANKT. Maar ze was erg blij met mij en ik ook met haar!
We gingen de klas (groep 2) binnen en gelukkig hebben we drie ventilatoren aan het plafond, dat houdt het een stuk koeler binnen tijdens die hitte buiten. Om kwart over zeven stonden de kinderen in rijen buiten de klas. Eén rij jongens en één rij meisjes. Ik dacht al meteen wat zijn het veel kinderen, en ja hoor het zijn er maar liefst 29!! Ze hebben allemaal een uniform aan, dit bestaat alleen uit een wit poloshirt met het logo van de school erop.
Ze gaven de juffrouw allemaal een hand en zeiden 'goedenmorgen' of 'bon dia'. De kinderen gingen in de kring zitten, ik mocht me voorstellen en daarna gingen ze bidden. Ook zongen ze liedjes van goedemorgen en de dagen van de week. Iedere dag worden er twee hulpjes gekozen en zij mogen de juffrouw overal bij helpen die dag. In de kring gingen ze verder met het vertellen over de vakantie. Veel kinderen waren met het vliegtuig weggegaan naar familie, erg leuk om te horen. Na de kring werd er gewerkt in hoeken, zoals: poppenhoek, bouwhoek, werkjes uit de kast, samen met de juf werken en er was zelfs een hoek buiten (hier mogen ze de hinkelbaan leggen en hinkelen). Na het werken in de hoeken gingen de kinderen eten en drinken. De helpende handjes haalden buiten de tassen van alle kinderen. Er is hier op school geen gang, als je de klas uit gaat ben je meteen buiten, wat wel iets grappigs heeft. Voor het eten en drinken gaan de kinderen weer bidden (het lijkt wel een kerk) en zijn ze muisstil. Bij het eten hebben de kinderen allemaal hun eigen doek bij zich, hierop zetten ze hun spullen. Zo voorkomen ze dat de tafels vies of nat worden. Slim bedacht hoor!
Na het eten en drinken gaan de kinderen buiten spelen en wel een uur lang! De juffen van de andere kleuterklassen zitten dan allemaal gezellig buiten en babbelen met elkaar.
Om te laten weten welke klas naar binnen gaat, gaan de hulpjes op het schoolplein muziek maken en rondlopen. Zo weten de kinderen van die klas dat ze voor de deur moeten staan. Ze gaan dan weer in rijen staan en mogen naar binnen. De kinderen hebben nog voor Moederdag getekend en om kwart over 12 is de school uit en worden ze opgehaald door de ouders. Ze mogen pas gaan als hun ouder bij de klas staat, geven de juffrouw dan weer een handje of knuffel en zeggen tot morgen.

Dag twee en drie was ongeveer hetzelfde alleen gingen ze nog naar de bieb (iedere keer zes kinderen zelfstandig erheen) en mochten ze een boek uitzoeken. En ze hadden nog een dag gym. De kinderen komen dan in hun gymkleren (shirt met logo en korte blauwe broek) naar school. De gymzaal is tegenover onze klas en is open, er zit een dak op en er zijn tralies eromheen. Ohja en de kinderen mogen, als ze het vragen, water drinken uit hun tas of bij de waterfonteintjes naast de klas. Dit is erg belangrijk in deze warmte en hier moet ik zelf ook nog vaak aan denken!

Dag vier, gisteren, was een super leuke dag. Mijn mentor was helaas ziek en ik mocht de klas overnemen. Ik ben begonnen met de kring, het vertellen over de dag ervoor, hulpjes kiezen, liedjes zingen en een verhaal over de schoenmaker. Aan de hand van dit verhaal heb ik een woordweb op het bord gemaakt. We hebben samen alles bedacht wat bij een schoenmaker hoort. Hierna hebben we gerekend in de kring, met cijfers op volgorde leggen en blokken neerleggen met erbij/eraf. Het ging allemaal prima! Rond half 10 gingen we eten en drinken en daarna buiten spelen. Na het buitenspelen gingen we in de hoeken werken en heb ik met twee groepjes gewerkt in de klas. Aan het eind heb ik de Moederdag cadeautjes uitgedeeld en mochten de kinderen naar huis, tot maandag want ze hebben studiedag vandaag.
Er kwam zelfs een moeder naar binnen om te vertellen hoe blij haar dochter over mij had verteld. Ze vond me super leuk en erg grappig. Ze vertelde dat dit erg belangrijk bij kinderen is, zodat je het ijs breekt en het goed is voor de kinderen. Ik dacht bij mijzelf: ik doe niks anders dan ik normaal doe haha.
Ook kreeg ik complimenten van de andere leerkrachten, dat het toch knap was dat ik nu al de klas over had genomen.

Gisteravond hebben we lekker pannenkoeken met appel gegeten, spelletjes gespeeld en vandaag heb ik lekker een vrije dag. Deze wordt besteed aan de was doen, het schijven van sollicitatiebrieven en boodschappen doen. Ohja en het hebben van jeuk van al die muggenbulten grrrrr.

Tot ziens
Ayo

  • 09 Mei 2014 - 15:19

    René:

    Goed te horen dat het je zo goed afgegaan is. Zeker omdat je er helemaal niet zou zijn.....lol.
    Lastig dit soort starts, maar zoals je ziet komt dat dan ook weer goed en word je beloond met zelfstandig te werken.
    Ga zo door meid.

    xxx
    René


  • 09 Mei 2014 - 15:44

    Sanne:

    Hey Nikki!

    Super leuk dit! Dat je ook al een klasje mocht/kon overnemen en dit zo goed doet. Ga zo door, blijf er van genieten!

    xx Sanne

    ps. Als het je te veel wordt, stuur dan gewoon wat zon+warmte naar NL? Kunnen wij er ook van genieten :D

  • 09 Mei 2014 - 18:56

    Miriam:

    Hallo Nikki,
    Ik heb net je verhalen gelezen, en ben blij dat je al gewend bent ,in het begin is alles anders en zeker in Curaçao.
    Fijn om te lezen dat het al goed gaat op je stageplaats . Nou geniet maar en ik verheug me al op je volgend verslag. Groetjes Miriam en Rob




  • 10 Mei 2014 - 00:08

    Jos Gielkens:

    Prachtig om te zien dat je al zo goed kunt aarden, lessen overneemt, de kinderen op weg helt en ook nog geniet van concerten, strand en mooi weer! Geniet er van, leer er veel van en ga vooral zo door!

  • 11 Mei 2014 - 22:15

    Ellen:

    leuk om te lezen hoe het ver over zee in een kleuterklasje reilt en zeilt..

  • 12 Mei 2014 - 15:18

    Pascalle:

    Evi: juf nikki hoe is het in het huisje?
    Iris: Is het leuk in de klas? xx iris
    Gina: ik wil dat jij terug komt naar de doorkijk.
    Noa: Ik wil dat je snel terug komt.
    Robin: Iedereen mist je.
    Claudine: Lieve juf nikki.
    Rachelle: een hele dikke kus van de klas.
    Gijs: Hoe gaat het?
    Bauke: is het leuk in curacao?
    Jara: Veel plezier!
    Finn: Veel succes!
    Amata: ik wil dat je snel terug komt juf nikki.
    Vicky: ik mist je erg!
    Levi: hoe is het in curacao?
    Djibril: juffrouw nikki ik mis je.
    Max:met jou was het heel leuk!
    Cody: hoe is het in curacao xxxxxx
    Lynn: juf nikki je bent de allerliefste staseer- juf kusjes van lynn
    Finne: is het leuk?
    Sophie: lieve juf nikki.
    Julie: lieve juf ik hoop dat je snel weer terug komt kusje kusje van julie
    Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt! Wens je nog veel succes en plezier. Liefs Pascalle

  • 14 Mei 2014 - 05:25

    Ine:

    Hoi!
    Ziet er geweldig uit, zeker inclusief het jaloersmakende weer :)
    Ik heb op opa's site een aparte link gemaakt (linkerkant, bij de te volgen sites) zodat al je verhalen nog makkelijker te volgen zijn voor de familie.
    Heel veel plezier en alvast proficiat met je verjaardag!

    Ine en John

  • 16 Mei 2014 - 19:08

    René:

    Vanuit Nederland: van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Margot, Sandra, Lianne, Diego, Phara en René

  • 29 Mei 2014 - 21:29

    Oma Rita:

    Nikki het zijn mooie verhalen die je hebt geschreven en ik merk dat je dit werk met hart en ziel doet. groetjes uit bocholtz.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Nikki

Actief sinds 14 April 2014
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 11854

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 10 Juli 2014

stage in CURACAO

Landen bezocht: